Fundació Agbar / Notícies / Jesús Sánchez Lambás: ‘‘El segle XXI és el de la cooperació publicoprivada en la gestió de l’aigua”

2 Març 2016

El catedràtic de Dret Empresarial, advocat, secretari fundador de Transparència Internacional Espanya i director de la Fundació Ortega-Marañón, Jesús Sánchez Lambás, ha assenyalat el model de col·laboració publicoprivada com el “més eficient” per la gestió del cicle integral de l’aigua.

L’advocat ha participat aquest migdia a l’Àgora Agbar de Cornellà de Llobregat en una nova edició del Cercle de l’Aigua. A la conferència, titulada ‘El model de gestió de l’aigua, un repte del segle XXI’’, Sánchez Lambás ha reclamat una transició en el sector de l’aigua a Espanya “cap a un model de col·laboració publicoprivada autoregulat en el qual les administracions es dediquin a fer política, i les empreses, a buscar la productivitat i la màxima eficiència en la seva activitat”. “Aquesta transició ha de suposar la creació d’un organisme específic que supervisi els diferents actors implicats en la gestió de l’aigua i la supressió d’entitats inoperants com les confederacions hidrogràfiques”, ha indicat.

Per Sánchez Lambás, aquest model autoregulat de col·laboració publicoprivada “és el més eficient que podem aconseguir”. En aquest sentit, ha destacat el model d’Agbar, “una referència al món quant a la gestió de l’aigua”.

L’advocat ha assenyalat algunes de les patologies del model actual de gestió de l’aigua a Espanya. En primer lloc, la manca d’un marc regulador harmonitzat: “A Espanya tenim pendent d’aplicar l’article 9 de la Directiva Marc de l’Aigua, que indica que cal fer repercutir en la tarifa els costos associats al cicle integral de l’aigua. Avui dia l’aplicació d’aquest marc regulador està desordenat, en bona part pel fet que la gestió de l’aigua, com que és competència municipal, té una estructura de 8.122 realitats, tantes com municipis hi ha a Espanya”.

En segon lloc, l’estat de les infraestructures hídriques, que actualment “estan seriosament afectades, i cal millorar-les”. Finalment, ha demanat “abordar amb diàleg la problemàtica existent en l’agricultura, que representa poc més del 2,4% del PIB tot i ser un sector que concentra prop del 80% del consum d’aigua potable d’Espanya”.

Àngel Simon, president executiu d’Agbar, ha presentat l’acte tot destacant el ponent com “una referència en dret empresarial, en legislació sobre l’aigua i en transparència i compromís en la lluita contra la corrupció”.

Després de la conferència, que s’ha pogut seguir en directe a través del compte de Twitter de la Fundació Agbar i de #CercleAigua, Albert Martínez ha moderat un debat en el qual els assistents han pogut traslladar les seves qüestions al ponent.