Fundació Agbar / Notícies / Àngel Simon: “El nou Museu Agbar de les Aigües ha de transmetre emocions: la nostra passió per l’aigua”

19 Maig 2016

La Fundació Agbar ha celebrat aquest migdia a l’Àgora Agbar de Cornellà de Llobregat un acte institucional amb motiu del Dia Internacional dels Museus centrat en el futur dels museus, i en el qual Àngel Simon, president executiu d’Agbar, ha anunciat l’inici de les obres de renovació del nou Museu Agbar de les Aigües, que integrarà tot l’espai de la Central Cornellà, amb un nou jardí museogràfic obert a la ciutadania.

Àngel Simon, president executiu d’Agbar, ha indicat en l’acte la voluntat del Grup Agbar d’impulsar un nou museu que, amb la seva pròpia idiosincràsia, “aspiri a exercir un paper que enllaça amb un nou corrent museístic: actuar com a element generador d’una nova realitat urbana, contribuir a la regeneració del seu entorn, a més de donar testimoni d’aquesta realitat que hem anat construint durant ja gairebé 150 anys d’especialització en el cicle integral de l’aigua. Amb aquest nou museu, volem emocionar i traslladar a la ciutadania i les generacions futures la nostra passió per l’aigua”.

Així mateix, ha reivindicat “el valor de la conjunció d’allò que és públic i d’allò que és privat”, i ha anunciat que el nou museu integrarà tot l’espai de la Central Cornellà, i disposarà d’un nou jardí museogràfic, de caràcter ciutadà i públic. Martí Boada, doctor en Ciències Ambientals i investigador de l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA) de la Universitat Autònoma de Barcelona, serà l’encarregat de dirigir la integració del jardí en el museu. Està previst que les obres d’adequació del nou Museu Agbar de les Aigües comencin el segon semestre del 2017. A més, Àngel Simon ha indicat que “les noves tecnologies han donat pas a uns museus sense parets, als quals podem accedir des de qualsevol lloc i en qualsevol moment. I això és el que pretenem fer al nou Museu Agbar de les Aigües: convertir-lo en un espai on el visitant pugui construir el seu propi museu imaginari”.

Per la seva banda, Ignacio Escudero, director general d’Aigües de Barcelona, ha remarcat la importància del Museu Agbar de les Aigües per a la companyia: “Des del museu oferim als prop de 18.000 escolars que cada any ens visiten una educació ambiental que ha contribuït significativament a conscienciar la població sobre la necessitat de fer un ús responsable de l’aigua. És en part per això que els municipis abastats per Aigües de Barcelona tenen un dels consums d’aigua més baixos d’Europa, proper als 100 litres per habitant i dia, quantitat considerada com a bàsica per l’Organització Mundial de la Salut”.

En la seva intervenció, Jusèp Boya, director general d’Arxius, Biblioteques, Museus i Patrimoni de la Generalitat de Catalunya, ha destacat la importància dels centres museístics i patrimonials en l’oferta turística del país i per a la projecció exterior de Catalunya. En relació amb els reptes de futur, ha destacat la necessitat d’integrar a l’oferta museística el patrimoni que representa la nova ciutadania, i sectors històricament poc representats als museus com les dones, i també de captar nous públics i d’obrir centres museístics a les comarques sense equipaments d’aquestes característiques.

En la jornada també s’ha dut a terme un col·loqui en el qual s’ha debatut el futur dels museus i en què han intervingut Pepe Serra, director del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC); Rosalia Vargas, presidenta de Ciência Viva de Portugal, l’agència nacional per la cultura científica i tecnològica, i Rosa Avellà, cap de l’Àrea Històrica de Grifols.

Es presenta l’aplicació del Museu Agbar de les Aigües

A l’acte, a més, s’ha presentat l’aplicació “Origen”, un joc interactiu que fusiona experiència real i ficció i que permet descobrir el museu d’una manera completament nova, basant-se en la tecnologia iBeacon i els gamebooks, els còmics interactius “tria la teva aventura” del segle xxi. Per mitjà d’aquesta aplicació, el públic es convertirà en el protagonista d’una aventura interactiva que comença a casa i que continuarà al Museu Agbar de les Aigües.

Es tracta d’una experiència pionera en els museus de Catalunya, que neix de la voluntat del Museu Agbar de les Aigües d’apropar-se al públic juvenil i de posar a l’abast de tots els visitants una manera diferent i innovadora de visitar el museu aprofitant el potencial de les noves tecnologies.

El joc interactiu ha estat desenvolupat per l’empresa emergent (start-up) igualadina Cubus Games, com a resultat de la seva participació a la HackatH2On del Museu Agbar de les Aigües, de la qual van resultar vencedors. Aquesta activitat va aplegar el març de l’any passat, en el marc del Dia Mundial de l’Aigua, 75 ments creatives amb l’objectiu de desenvolupar aplicacions mòbils innovadores per tractar d’apropar els ciutadans al món de l’aigua i al mateix Museu Agbar de les Aigües.

Ja pots descarregar-te l’aplicació per a iOS fent clic aquí i per a Android, aquí.