Fundació Agbar / Notícies / Francisco Rico: ‘‘Els textos literaris com el Quixot han d’explicar-se des d’una òptica humana, a més de literària”

26 Maig 2016

El filòleg Francisco Rico ha destacat una nova edició del Cercle de l’Aigua l’èxit editorial “sense precedents” en les lletres europees i la dimensió humana del Quixot, l’obra mestra de Miguel de Cervantes.

A la conferència, titulada “Invitació al Quixot”, Francisco Rico, filòleg, doctor honoris causa per la Universitat de Bolonya i catedràtic de Literatura Medieval a la Universitat Autònoma de Barcelona, ha destacat l’obra cabdal de Miguel de Cervantes com “un èxit editorial sense precedents en les lletres europees” i ha lloat la capacitat de l’autor per traçar un personatge grotesc i alhora tan natural. “El Quixot se’l veu com un amic, s’estableix un vincle d’amistat entre el lector i el protagonista que és difícil apreciar en altres personatges cavallerescos”, ha destacat el filòleg.

Per Francisco Rico, els diferents personatges del llibre, encara que no tinguin la importància del cavaller de la Manxa, “tenen una dimensió humana que els fa admirables i irrepetibles. Tots tenen les seves cares, els seus matisos, i tots acaben sent simpàtics al lector per la seva dimensió humana”. En aquest sentit, ha afegit que Cervantes “respecta i és tolerant amb tots els punts de vista d’aquests personatges. La capacitat de sintetitzar aquests diferents punts de vista és potser la lliçó moral més actual del Quixot”.

L’obra mestra de Miguel de Cervantes, considerat l’escriptor més cèlebre en llengua castellana de tots els temps, del qual enguany se celebra el IV centenari de la seva mort, és pel filòleg un text eternament modern, en el qual ficció i realitat es barregen configurant un text que posa de manifest la dimensió narrativa de la vida. “Estem fabulant la nostra pròpia vida, en què a vegades les coses surten i d’altres no, i en què nosaltres plantegem les accions en les quals ens podrem veure immersos. I aquest és el tema del Quixot, com el de totes les novel·les: viure narrant”, ha indicat.

Francisco Rico també ha recordat l’estreta relació del llibre i el Quixot amb Barcelona, “ciutat on més vegades s’ha editat l’obra, i on es va publicar la primera edició facsímil del llibre”.

Àngel Simon, president executiu d’Agbar, ha presentat el ponent en un acte que s’ha pogut seguir en directe a través del compte de Twitter de la Fundació Agbar i de l’etiqueta #CercleAigua.

Filòleg, doctor honoris causa per la Universitat de Bolonya i catedràtic de Literatura Medieval a la Universitat Autònoma de Barcelona, a Francisco Rico se li deuen estudis de temàtica medieval i renaixentista, així com les edicions més autoritzades de textos clàssics com el Lazarillo de Tormes, El caballero de Olmedo i, en especial, el Quixot. La seva última i més completa edició d’aquesta obra de Miguel de Cervantes es va presentar l’any 2015. El mateix any, el Consell de Ministres li va concedir la Medalla d’Or al Mèrit en les Belles Arts. A més, dirigeix la col·lecció Biblioteca Clásica de la Real Academia Española (BCRAE), que inclou, entre els 111 títols que conté, les obres completes de Miguel de Cervantes.