Fundació Agbar / Notícies / La Fundació Agbar demana la col·laboració per adquirir una llanxa de salvament d’ajuda als refugiats per a l’ONG Proactiva Open Arms

13 Juny 2016

La Fundació Agbar i Òscar Camps, director de l’ONG badalonina Proactiva Open Arms, l’única ONG de salvament que treballa per mar a la costa mediterrània en favor dels refugiats, han presentat avui el projecte de col·laboració humanitària a través del qual es proposen recaptar els 29.000 euros que costa una llanxa de salvament.

Per aquest motiu, la Fundació Agbar farà una aportació inicial de 20.000 euros, i anima tothom a fer donatius per aconseguir els 9.000 euros restants. Aquesta llanxa servirà per complementar les tasques del veler amb el que aquesta setmana salparan els voluntaris de Proactiva Open Arms des de les costes de Líbia. Els donatius es poden fer a través d’aquesta pàgina web: www.fundacioagbar.cat/proactivaopenarms-cat.

Òscar Camps, director de Proactiva Open Arms i Català de l’Any 2015, ha advertit a l’acte de presentació que després de la posada en marxa de l'acord de la Unió Europea amb Turquia, s’han obert noves vies marítimes encara més perilloses dels refugiats per arribar a Europa des de les costes del nord d’Àfrica, de països com Líbia, Egipte, etc. “Per ajudar-los, salparem aquest divendres a Líbia amb un vaixell cedit per ampliar l'operatiu humanitari ja present”, ha indicat. La llanxa de salvament que la Fundació Agbar s’ha proposat adquirir servirà per complementar les tasques d’aquest veler d’ajuda als refugiats.

Òscar Camps ha descrit la situació actual dels refugiats com a “dramàtica”, i ha criticat la inacció d’Europa davant les màfies i la política “deliberada” de la Unió Europea (UE) per obligar els refugiats a desplaçar-se per mar a Europa, “una via molt més perillosa que per terra”.

Òscar Camps ha explicat les penoses condicions en què arriben els refugiats a Grècia. “El que hem viscut a Grècia és inimaginable. Quan vam arribar [a Lesbos], vam adonar-nos que no hi havia cap organització de suport als refugiats que arribaven a l’illa grega. Hem aconseguit rescatar més de 8.000 persones a la deriva fent servir al principi les embarcacions abandonades pels refugiats perquè no se’ns autoritzava a portar el nostre material. La situació no va canviar fins que va haver-hi un naufragi massiu”. A partir de la seva presència, Camps ha destacat com han aconseguit que la guàrdia costanera i els agents fronterers posin a l’abast mitjans d’ajuda per als refugiats. “Com a societat ens toca actuar i defensar els drets humans”, ha conclòs.

A l’acte també ha intervingut Ignacio Escudero, director general d’Aigües de Barcelona, que ha presentat al ponent tot destacant la seva valentia per instal·lar-se a Lesbos el setembre de l’any passat amb un grup de voluntaris per salvar el màxim de vides possibles. “La seva iniciativa personal ha impulsat un moviment que està bellugant les consciències de molta gent i salvant moltes vides”, ha recalcat Escudero.