Fundació Agbar / Notícies / Un llibre revela documentació inèdita sobre la urbanització del Raval al segle XVIII

15 Maig 2015

La Fundació Agbar ha presentat aquest migdia, en el marc del Dia Internacional dels Museus, el llibre "La Urbanització del Raval de Barcelona a final del segle XVIII. Clavegueram, empedrats i societat ", de la professora de Filologia Italiana Júlia Benavent.

L'autora del llibre i Manuel Guàrdia -historiador, professor d'arquitectura de la Universitat Politècnica de Catalunya i autor del pròleg- han valorat la importància del treball presentat avui. "Gràcies a la troballa fortuïta a la Real Biblioteca de Madrid d'uns documents inèdits sobre les obres realitzades al clavegueram i l’empedrat del Raval el 1787, pertanyents a Francisco de Zamora, alcalde del crim de l'Audiència de Catalunya, l'autora ha pogut reconstruir com era de precària la vida de les persones que vivien a causa de la insalubritat dels carrers, les indignes condicions d'habitabilitat i la marginació dels seus habitants", ha explicat Manuel Guàrdia.

Per la seva banda, Júlia Benavent ha destacat la troballa d'aquest expedient de documents inèdits, "entre més de 20.000 cartes, en les quals el fiscal Francisco de Zamora fa un esborrany sobre les obres de sanejament, clavegueram i empedrat del Raval de Barcelona, fet que ens ha permès conèixer el projecte de sanejament, clavegueram i empedrats de diferents carrers d'aquest barri i la creació d'escoles per a nenes, que aquest personatge il·lustrat va impulsar a finals de segle XVIII". La singularitat d'aquesta documentació ha permès conèixer els detalls d'un projecte precursor de Cerdà i García Faria, veritables artífexs de la ciutat moderna, liberal i igualitària que va ser l'Eixample.

El llibre inaugura la col·lecció 'Aigua i història', que edita la Fundació Agbar, i s'ha presentat avui a l'Àgora Agbar de Cornellà de Llobregat "coincidint amb el Dia Internacional dels Museus", com ha remarcat Ignacio Escudero, director general d'Aigües de Barcelona.

L'acte ha culminat amb les interpretacions de la violinista Sara Cubarsi, guanyadora del premi El Primer Palau 2013 i del Premi Catalunya Música, i del pianista Carles Marigó, guanyador de diversos premis nacionals i internacionals de piano i composició.

• Consulta les publicacions de la Fundació Agbar aquí