Fundació Agbar / Notícies / La Fundació Agbar presenta la biografia científica de Ramon Margalef, l’ecòleg català més universal

12 Novembre 2015

Àngel Simon, president executiu d’Agbar, ha definit Margalef com “una icona, un innovador en el passat, per al present i el futur”. “De la mateixa manera, Aigües de Barcelona vam ser pioners al segle XIX contribuint a la construcció de l’Eixample, i a la segona meitat del segle XX en l’àmbit de la qualitat de l’aigua, gràcies en part als estudis del professor Margalef. Som innovació des del nostre naixement, i ho volem seguir sent escrivint el present i el futur en el lloc on sempre hem estat, Barcelona”, ha reblat.

Per la seva banda, el director general d’Aigües de Barcelona, Ignacio Escudero, ha recordat la importància del professor per a la companyia: “En els anys seixanta,  Ramon Margalef va col·laborar amb la revista Agua, editada pel Centre d’Estudis, Investigació i Aplicacions de l’Aigua, entitat antecessora de la Fundació Agbar. Diversos estudis publicats en aquesta revista van permetre a Aigües de Barcelona ser una de les primeres empreses a incorporar els indicadors biològics en la valoració de la contaminació hídrica”, ha indicat.

Dídac Ramírez, rector de la Universitat de Barcelona, ha valorat molt positivament la col·laboració amb la Fundació Agbar en l’edició d’aquest llibre, una constatació que “la universitat ha de connectar amb el seu entorn econòmic i social per contribuir a la millora de la qualitat de vida de la nostra societat”.

L’acte, que s’emmarca també en els actes de la Setmana de la Ciència, ha inclòs un col·loqui moderat per la periodista i presidenta de l'Associació Catalana de Comunicació Científica Cristina Ribas, en què han participat Narcís Prat, catedràtic d'Ecologia de la Universitat de Barcelona i coordinador del llibre; Ramon Folch, doctor en Biologia i Martí Boada, doctor en Ciències Ambientals. La interpretació musical del violoncel·lista Pau Codina, guanyador, entre d'altres, del 1r premi del concurs Guilhermina Suggia, ha posat el colofó a la jornada.

Ramon Margalef va ser professor de la Universitat de Barcelona des de l’any 1956, on va començar a impartir els primers cursos d’ecologia abans que aquesta disciplina existís com a matèria d’estudi a les universitats espanyoles. Allà va obtenir la primera càtedra d’ecologia de l’Estat espanyol el 1967. Considerat un dels tres científics espanyols de major prestigi, juntament amb els premis Nobel Severo Ochoa y Ramón y Cajal, va deixar escrites més de 500 publicacions en els més de 65 anys dedicats a la investigació.